Čína se stává investičním centrem, tamní inovátoři sázejí na umělou inteligenci a vzdělávání


Přidáno 8. 3. 2019 | Napsal Invester



Sousloví „Made in China” bývá občas používáno hanlivě, jako synonymum nízké kvality, nebo dokonce ilegálních padělků. V nejlidnatějším státě světa však stále častěji vznikají originální technologie, které zastiňují své západní konkurenty a otřásají burzami. Čína dokonce už předběhla USA, pokud jde o objem nového kapitálu, investovaného do startupů. Často jde o umělou inteligenci nebo vzdělávací a studentské aplikace.

První střelný prach, kompas, hedvábí, papír nebo papírové peníze byly vynalezeny na území dnešní Číny. Jak šel čas, toto rozsáhlé asijské teritorium procházelo krizemi, ostatně jako každá oblast světa. Prezident USA, Donald Trump dokonce otevřeně prohlašuje, že nejlidnatější stát světa okrádá Ameriku - čímž myslí duševní vlastnictví, pokoutné napodobeniny originálních výrobků, neúctu k obchodnímu tajemství apod. Nicméně opět nastává éra, kdy Čína významně ovlivňuje globální trendy, přestože tamní „lidové republice” oficiálně vládne komunistická strana, zatímco světová ekonomika funguje spíše podle kapitalistických pravidel.

Rozvojový kapitál se přelévá na východ

Jak technický vývoj zrychluje, stále výhodnějšími vlastnostmi jsou flexibilita, všestrannost a zároveň specializace, ale taky komunikativnost a učenlivost. Například gramofonová deska byla nejrozšířenějším nosičem zvukového záznamu přes 80 let, zatímco kazety a CD disky byly na výsluní podstatně kratší dobu. A dneska začínají dominovat internetové přehrávací služby, jako švédská Spotify (založená v roce 2006) nebo čínská Tencent Music (založená 2016). Obě tyto společnosti by teoreticky měly být nesmiřitelnými rivalkami. Prakticky jsou však vlastnicky propojené, pravděpodobně sdílejí některé užitečné informace a vloni úspěšně vstoupily na neworskou burzu. Totéž udělala taky jejich další čínská sestra, která vyvíjí roboticky řízené elektromobily NIO.

Podle dat ze startupové databáze Crunchbase dokonce vloni Čína předběhla USA, pokud jde o objem nově investovaného venture (rozvojového, rizikového) kapitálu, jehož cílem jsou soukromé technologické firmy. A dravě usiluje o pozici globálního lídra v oblasti umělé inteligence, kde doposud dominovaly Spojené státy. Pozici nejhodnotnějšího startupu v tomto odvětví ostatně vloni obsadila hongkongská společnost SenseTime, poté co získala kapitál od čínské skupiny Alibaba a dalších partnerů. Její technologie dokážou rozpoznávat lidské obličeje, obrázky, texty nebo videa, ale taky řídit auta.

Podle některých komentátorů přispěl k těmto přesunům právě Donald Trump, když vystrašil čínské byznysmeny natolik, že se stáhli z Ameriky zpátky do své vlasti. Příznivci blonďatého státníka naopak argumentují, že šéf Bílého domu správně setrvává na rozumných principech a zahnal „zloděje duševního vlastnictví”.

Jak obchodovat s kryptoměnami a vést lidi

Prozatím však zapomeňme na globální geopolitické spory a přejděme na nejnižší startupovou úroveň. Nahlédněme do předního čínského podnikatelského inkubátoru, který nese jméno Chinaccelerator. Najdeme tam řadu projektů, zaměřených na vzdělávání, například následující.

  • NewCampus: „Celoživotní škola” učí svoje klienty, jak získat 10 tisíc followerů na Instagramu, jak obsadit a zastavět pozemky na Marsu, ale taky o kryptoměnách, globální vodohospodářské krizi, dezinformacích nebo počítačových hrách a budoucnosti zábavního průmyslu. V malých třídách přednášejí zástupci globálních společností Amazon, Tencent nebo Salesforce.
  • Glocoach: Manažeři si tady najímají kouče, aby se naučili lépe plánovat, prioritizovat, budovat tým, motivovat a delegovat úkoly, řešit spory a obecně vyjednávat, prodávat svoje produkty a služby celosvětově, sladit profesní a osobní život. Přitom mohou vybírat z řady koučů, podle jejich profilů a referencí.
  • Hippo&Crate: Původním cílem bylo, vzdělávat Číňany ve správné ústní hygieně. Nyní firma uvádí, že má 400 pracovníků a zákazníkům dodává „personalizované” dentistické plány a pomůcky.
  • Super Class: Zábavná výuková videa mají zaujmout a přitom vzdělat generaci dnešních školáků, kteří vyrůstají do značné míry na internetu, a mnohdy nemají zálibu ve tlustých učebnicích.
  • Rikai Labs: Chatovací platforma pomocí umělé inteligence i lidských lektorů učí Číňany anglicky.
  • Snapask: Středoškolák vyfotí svůj domácí úkol, přidá popisek - a průměrně za pouhých 27 sekund získá doučovatele, v osobě ochotného vysokoškoláka. Tuto aplikaci už používá zhruba milion studentů.
  • China Admissions: Tato internetová služba pomáhá cizincům, aby mohli studovat na nejlepších čínských univerzitách, pokud mají zájem. Měsíčně přiláká tisíce uživatelů.
  • Vibe (dříve TimePop): Platforma, přes kterou univerzitní studenti sdílejí fotky, videa apod. Vznikají tak různé informační toky (streamy), automaticky filtrované a kombinované pro různé skupiny nebo individuální uživatele.
  • Hi-In: Umělá inteligence sestavuje individuální kariérní plány pro Číňany, kteří studovali v zahraničí, ale po návratu do vlasti nemohou najít zaměstnání podle svých představ. Mezi partnery projektu jsou uvedeny společnosti jako Vogue, CitiBank, Unilever, Airbnb nebo globální konzultační firma McKinsey & Company.