Po spermatu a embryích je celosvětová poptávka


Přidáno 28. 1. 2019



Modrou planetu chceme zachovat pro budoucí generace, podle některých statistik však klesá mužská plodnost. Stále lepších výsledků přitom dosahuje medicína, což platí také o asistované reprodukci. Celosvětovou poptávku po mužském spermatu, ženských vajíčkách a lidských embryích pomáhá uspokojovat brněnský startup BioCouriers s.r.o., který buňky přepravuje. Více prozradí CEO firmy - Marek Lupač.

Marku, začněme od začátku příběhu. Jak ses vlastně dostal ke svojí současné specializaci?

Vlastnil jsem autopůjčovnu se zaměřením na pronájem dodávek a minibusů v Brně. Na podnikání se postupně nabalilo i provozování osobní přepravy. A skrze mého klienta jsem se seznámil s lidmi z významné brněnské reprodukční kliniky. Ta si v té době založila jako svou dceřinou společnost právě firmu na převoz lidských embryí, vajíček a spermií. Po různých peripetiích pak pro tuto dceřinku hledali ředitele a já zrovna ukončoval své dosavadní podnikání v autopůjčovně a autodopravě, tak jsme si plácli. 

Takže jsi v tomto oboru původně působil jako zaměstnanec. Můžeš prozradit, kdo byl tehdy tvým zaměstnavatelem?  

Jedná se o brněnskou kliniku, kterou v roce 2006 založili místní reprodukční specialisté. Za několik málo let dokázali vybudovat největší kliniku v zemi. V roce 2013 se pak klinika stala součástí investičního fondu Hartenberg. Já jsem působil na místě ředitele transportní dceřiné společnosti dva a půl roku. S mým bývalým zaměstnavatelem jsme nadále v profesionálním kontaktu.

Tvoje společnost BioCouriers s.r.o. vznikla vloni v létě. Jak těžké byly začátky a kdy plánuješ, že firma začne generovat zisk? 

Po dvouapůlletém působení na postu ředitele velmi obdobné firmy jsem už měl poměrně jasnou představu, jak by firma měla správně fungovat. Reálně tedy příprava nebyla tak náročná, jako kdybych se pouštěl do úplně nového oboru. Nicméně i tak trvala několik měsíců. Jelikož je naše činnost regulována zákonem o lidských tkáních a buňkách, musíme být držiteli licence vydané Státním Ústavem pro kontrolu léčiv a získání této licence vzalo nejvíc času a energie. Musíme mít popsány všechny postupy, všechny naše přístroje musí být pravidelně kalibrovány a validovány a podléháme pravidelným inspekcím ze strany Ústavu.

Můžeš, prosím, obecně popsat, na čem přesně tvoje firma vydělává?

Firma se primárně zabývá převozem hluboce zmrazených lidských embryí, vajíček a spermií po celém světě. Naše služba je jedinečná v tom, že vzorky doprovází náš vlastní kurýr nebo kurýrka. Transportní kontejner je tak vždy po celou dobu přepravy pod jeho či jejím dohledem. Při letecké přepravě není kontejner za žádných okolností vystaven rentgenovému záření (vždy vyjednáváme výjimky na letištích) a je vždy na palubě letadla. Po celou dobu přepravy provádíme kontinuální měření teploty uvnitř nádoby v intervalu 1 minuty a po skončení přepravy poskytujeme teplotní záznam.

Našimi klienty jsou pacienti, kteří z nějakého důvodu chtějí absolvovat léčbu pomocí metod asistované reprodukce na jiné klinice, než kde právě mají uložené své vzorky. Důvody jsou zejména finanční - například léčba v USA stojí několikanásobně více než v Česku, a pak také legislativní - v různých státech jsou různá věková omezení. Například na Slovensku může být pacientka uměle oplodněna až do 50 let svého věku, zatímco v Česku jen do 48 let.

Jaké kolegy potřebuješ, aby BioCouriers mohli fungovat? 

Prvním a nejdůležitějším kolegou je můj společník ve firmě, se kterým máme rozdělené role. Já zajišťuji odbornou a zejména obchodní stránku, tedy komunikuji s klienty a klinikami a též plánuji samotné převozy. Můj společník má na starosti finanční chod firmy a back office. Firma by se samozřejmě neobešla bez kurýrů, kteří provádějí samotné přepravy. Jelikož rosteme, v dohledné době budeme muset přijmout dispečera, který bude kurýry koordinovat.

Jsou nějaké geografické limity, kterými jste omezeni? Existují například nějaké příliš vzdálené lokality, kam už nelze embryo převést, protože by tak dlouho nevydrželo? 

Spíše než s geografickými limity se setkáváme s politicko-legislativními omezeními. Jsou země, kde je potřeba před transportem absolvovat zdlouhavé byrokratické kolečko, než povolení o převozu vydají. A někde například vůbec nepovolí export embryí ze země. 

Velkým tématem je také převoz buněk mezi EU a třetími zeměmi, kdy zejména jejich dovoz je v současné době prakticky neproveditelný. 

Dále se pak setkáváme s místními specifiky, kdy například do Velké Británie není možné převést embryo, které nepochází výlučně z partnerských buněk, ale kde je třeba vajíčko od anonymní dárkyně, i když spermie pochází od partnera.

Jakými prostředky zajišťuješ, aby reprodukční buňky přepravu vydržely?

K transportu používáme speciální transportní kontejnery na kapalný dusík, které udrží stabilní teplotu po dobu minimálně 8 dní. Tyto kontejnery mají zvýšenou odolnost a zároveň jsou navrženy tak, že splňují mezinárodní letecké předpisy IATA, a tedy mohou být volně přepravovány na palubě letadla. Dále provádíme kontinuální měření teploty v kontejneru a zejména kontejnery pravidelně doplňujeme dusíkem, aby byla teplota za všech okolností stabilní.

Jak finančně nákladné jsou takové pomůcky?

Kontejnery nakupujeme z USA a cena jednoho kusu včetně měřícího zařízení se pohybuje v řádu tisíců eur.

Stalo se vám už někdy, že například kvůli zpožděnému letu přepravované buňky zahynuly? 

Nikdy. Ani jsme se takovému scénáři naštěstí nikdy nepřiblížili. Naše kontejnery drží stabilní teplotu po dobu více než jednoho týdne, jsou-li ve vzpřímené poloze. Největším nebezpečím pro kontejner je, že s ním bude špatně manipulováno a že se převrhne, čímž vyteče dusík a stoupne teplota (například posílá-li kontejner tradiční spediční firma klasickým cargem v nákladovém prostoru letadla). Právě z těchto důvodů jsou naše kontejnery vždy pod dohledem kurýra, který je má u sebe.

Je obtížné pro takový smutný scénář sehnat pojištění? Anebo jste našli jiné řešení?

Naše společnost je pojištěna i pro takový případ. Ale jak už jsem říkal, díky kvalitní technice a spolehlivému týmu máme v plnění svých úkolů stoprocentní úspěšnost.

Proč lidé z úplně jiného konce planety využívají jako dopravce zrovna brněnskou firmu? Copak v některých regionech nejsou reprodukční kliniky a specializovaní dopravci? V čem je vaše konkurenční výhoda?

Ano, skutečně, specializovaných přepravních firem, které fungují tak jako my, mnoho není - málokterá působí celosvětově a doprovází náklad osobně. Několik podobných existuje například v USA, ale nelétají za oceán. 

Jelikož je Brno víceméně v geografickém středu našeho kontinentu (a zároveň jsme držiteli licence v zemi EU), uspokojujeme poptávku prakticky z celé Evropy. Ale létáme také na další kontinenty - do Ameriky, Austrálie atd.

Hrají roli nějaké kulturní bariéry, případně předsudky?

Asistovaná reprodukce je obecně velmi liberální obor a s nějakými zvláštními předsudky jsme se při naší práci dosud nesetkali.

Je v současné reprodukční medicíně možné a obvyklé, že si budoucí rodič vybere základní charakteristiky svého dítěte - například barvu kůže?

Je to nejen možné, ale naprosto běžné. Rozhodne-li se pár využít pro asistovanou reprodukci darovaných buněk (ať už spermií nebo vajíček), může si vybrat z celé palety vlastností, kterými dárce disponuje, jako je barva kůže, očí nebo vlasů, ale též výška, váha, dosažené vzdělání, koníčky a zájmy atd.

Řešíš při svojí práci nějaká osobní etická dilemata?

Jsem velmi liberálně založený člověk, tedy ve velké většině případů s důvody převozu souzním - a též je mnohdy ani neznám.

Jak velký potenciál vidíš ve svém oboru a taky vzhledem k tomu, kam až bys chtěl BioCouriers dotáhnout?

Myslím, že celosvětový boom asistované reprodukce je teprve před námi, zejména díky rozvoji asijských zemí a postupné liberalizaci blízkého Východu, Afriky a Jižní Ameriky. Kde se to může zastavit, nedokážu odhadnout, ale jsme rádi, že jsme toho součástí. :-)

 




login-icon Přihlášení

Ještě nemáte účet? Zaregistrujte se

Registrace nového uživatele
Zapomněli jste heslo?